گروه ازمایشگاه ناحیه یک خرم اباد

در این وبلاگ فعالیت های وبرنامه های گروه آزمایشگاه ناحیه یک معرفی واطلاع رسانی میشود.

گروه ازمایشگاه ناحیه یک خرم اباد

در این وبلاگ فعالیت های وبرنامه های گروه آزمایشگاه ناحیه یک معرفی واطلاع رسانی میشود.

الکتروسکپ چیست؟و کار آن کدام است

    

چهار کاری که الکتروسکوپ انجام می دهد


ربایش یا رانش بین دوجسم دلیل قابل اعتمادی برای بارداربودن آن هاست. الکتروسکوپ یا برق نما، که دردوره ی راهنمایی با ساختمان آن آشنا شدید، ابزارساده ای است که ازآن برای نشان دادن باردار بودن یک جسم وتعیین نوع بارآن استفاده می شود. الکتروسکوپ ازیک میله ی فلزی تشکیل می شود که یک ورقه ی نازک طلا به آن لحیم شده است.
میله از داخل مهره ای نارسانا می گذرد وبه خارج از محفظه می آید. معمولا روی میله گلوله ی فلزی کوچکی قرار دارد. شکل زیر یک الکتروسکوپ ساده رانشان می دهد.


هرگاه مقداری بارالکتریکی به کلاهک فلزی الکتروسکوپ درشکل بالا داده شود، روی تیغه و ورقه ی طلا توزیع می شود. تیغه ی فلزی و ورقه ی طلا چون یک نوع باردارند، یکدیگر را می رانند و ورقه ی بسیار سبک طلا ازتیغه ی فلزی دور می شود.
الکتروسکوپ باردار ابزارساده ای است که می توان آن رابه چهارمنظور زیر به کار برد.
1-تعیین بارداربودن یک جسم
2-تعیین رسانا یا نارسانا بودن یک جسم
3- تعیین نوع باریک جسم باردار
4- مقایسه ی میزان باردو جسم باردار
مثلا اگرجسمی رابه کلاهک فلزی یک الکتروسکوپ باردارنزدیک کنیم و تغییری در میزان انحراف ورقه ی طلای آن رخ ندهد، نتیجه می شود که جسم بدون باراست

الکتروسکوپ یا برق نما چیست

در این بخش از سری آموزش های فیزیک الکتریسیته و مغناطیس به معرفی و طرز کار الکتروسکوپ یا برق نما می پردازیم:

الکتروسکوپ یا برق نما وسیله ای است که برای تعیین وجود بارهای الکتریکی کم و نوع بار الکتریکی موجود مورد استفاده قرار می گیرد.اجزای تشکیل دهنده ی الکتروسکوپ,کلاهک,میله ی برنجی که یک سر آن به کلاهک و سر دیگر آن به دو ورقه ی طلا متصل است,عایقی که میله ی برنجی از آن عبور می کند و یک محفظه ی فلزی که به زمین متصل است می باشند.برای کار با الکتروسکوپ جسم باردار را به کلاهک الکتروسکوپ نزدیک کنید و یا با آن تماس دهید,با این کار بار الکتریکی از طریق میله به ورقه های طلا می رسد و چون هر دو ورقه یک نوع بار دارند از یکدیگر دور می شوند,هر چه ورقه از میله دورتر شود مقدار بار بیشتر است.برای تعیین نوع بار الکتریکی باید یک الکتروسکوپ را باردار کنیم,سپس یک جسم به آن نزدیک کنیم اگر بار جسم موافق بار الکتروسکوپ باشد زاویه ی بین ورقه های طلا زیاد می شود و اگر بار جسم مخالف بار الکتروسکوپ باشد زاویه ی بین ورقه های طلا ابتدا کم شده و بعد زیاد می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.